10 клас

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Управління освіти Шосткинської міської ради
 
 
Міський методичний кабінет





Використання активних та інтерактивних методів на уроках тематичного узагальнення в процесі вивчення історії України у 10-му класі

                                        



                                                       Двоскін  Леонід  Юрійович

                                                       Учитель- методист історії та філософії
                                                       Шосткинської загальноосвітньої школи
                                                       I-III ступенів №11




                                                  Шостка-2015

Зміст
 Вступ………………………………………………………………………….   2
 Розділ I  Використання активних та інтерактивних методів на уроках
 тематичного узагальнення в процесі вивчення історії України в 10-му
 класі…………………………………………………………………………....  5
1.1     Інтерактивні методи-ефективні допоміжні засоби розвитку старшокласників в процесі вивчення історії ……………………………. .............................5
1.2      Уроки тематичного узагальнення в 10-му класі: проблеми та шляхи їх вирішення…………………………………………………………………..   6
1.3   Практичне застосування активних та інтерактивних методів на уроці узагальнення в 10-му класі за допомогою презентації теми…………… . 7
1.4   Хід уроку за темою: « Україна в роки НЕП. 1921-1928р.р.»…………… .9
1.5    Результативність та рекомендації ………………......................................20
Висновки……………………………………………………………………….22
Список використаної літератури…………………………………………   23

                                

                                           
                                        








                                             Вступ

Історія - цікава,корисна та важлива наука серед всіх шкільних предметів. Вона має великий виховний, навчальний, розвивальний потенціал. Патріотизм, громадянська активна позиція,повага до минулого своєї Батьківщини,народу,рідного краю,вміння думати ,аналізувати події в світі,бути в житті людиною- все це має велике значення при вивченні учнями історії.А на вчителя накладає велику відповідальність,тому що учні у більшості не можуть бути байдужими до предмету : емоційне  кваліфіковане слово  учителя,його досвід, майстерність, творчість ,почуття, професіоналізм запалюють вогник знань і любові до історії на все життя.
 Леційно-семінарські,комбіновані,повторювально-узагальнювальні  та інші уроки історії  зберігають своє місце в роботі вчителя, але для підвищення ефективності та результативності навчання учнів й викладання предмету вчителем застосовуються допоміжні активні та інтерактивні методи.За вимогами нового Державного стандарту розумне використання таких мобільних методів на уроках історії є дуже корисним. Швидше формуються такі предметні компетентності, як: хронологічні, просторові, логічні,  інформаційні,аксіологічні та мовні.Застосування традиційного підходу до викладання історії ( коли учні виступають в ролі «об’єкта» навчання,що повинні тільки засвоїти , а потім  просто відтворити матеріал теми за підручником , або лекцією вчителя) не завжди гарантує успіх у вивченні тем,розділів,питання….
Вчителі – новатори 80-х-90-х років ( В. Шаталов, Ш.Амонашвілі, М.Щетинін, Є.Іллін ,С.Лисенкова…..) наочно показали в дії роль і результати,значення нових інтерактивних методів роботи вчителя, дали яскравий приклад.
Для старшокласників активні та інтерактивні методи, якщо вони використовуються вчителем домотають у навчанні дуже єфективно,дають добрий результат,тому що,старші діти тяготіть до активного діалогу та полілогу на уроках, дискусії, обговорення проблем історії та філософії, що особливо проявляється це на уроках узагальнення тем, розділів...Учні –старшокласники  стають « суб’єктами» навчання і краще засвоюють  інформацію навчальних тем,розвивають  себе,свої навички,мислення, вчаться творче використовувати свої набуті знання.Зростає їх зацікавленість, пошуковий і творчий інтерес до предмету на уроках історії та філософії,правознавства…
Таким чином, для зацікавленості  історією,підвищення ефективності уроку,розвитку творчості, мислення та компетентності старшокласників, виховання особистості учнів, вчителю потрібно використовувати різні методи на своїх уроках, в тому числі  ІКТ.І дуже цікаво  і корисно,результативно проводити уроки узагальнення теми в 10-11-х класах за допомогою презентації. В старшій школі,особливо у 10-му класі уроки узагальнення грають особливу роль: учні систематизують отриману інформацію, вчаться робити самостійні складні висновки, захищати рефератні роботи та доповіді,контролювати рівень отриманих знань та інші цілі. Це вже достатньо дорослі діти в школі і такі уроки вчитель  повинен проводить різноманітно і зацікавлено.


       














  1.1.   Вивчення історії в школі покликане сформувати всі необхідні компетентності в учнях та виховати національно свідому патріотичну особистість .Дуже важливу роль грають такі предметні компетентенції,як: просторова,логічна,хронологічна,інформаційна,мовна та аксіологічна.Традиційні  технології  дають результат,але не для всіх учнів,особливо,коли в класах навчаються діти з різними здібностями,поведінкою…Тому активні та інтерактивні технології приходять на допомогу вчителю.Вони дають можливість виконати завдання по вихованню і навчанню учнів в нових умовах інформаційних технологій.
   Слово «інтерактив» прийшло до нас з англійської,що означає-взаємний та діяти.Тому інтерактивність –це здатність взаємодіяти чи знаходитись в режимі бесіди,діалогу,полілогу... Суть інтерактивного навчання полягає в такій організації навчально-виховного процесу ,при якій практично всі учні учні залучені до процесу навчання,пізнання,праці на уроках,мають можливість розуміти і рефлектувати з приводу того, що знають, про що думають та розмірковують.
   Інтеракція у навчанні націлена на розвиток навчальної, соціальної та інших компетенцій, зокрема : вмінь аналізувати,порівнювати,узагальнювати,критично мислити,дискутувати,попогати,спілкуватися в колективах,малих і великих групах; інтерактивні технології допогають сформувати навички самостійної роботи учнів по отриманню,обробці та аналізу інформації з різних джерел ,проведення самостійного дослідження.При використанні активних та інтерактивних технологій на уроках і позаурочній роботі з предмету формуються навички активного слухання,ефективної комунікації,участі в сумісній праці в малих та великих групах,вмінню приймати рішення та нести відповідальність, розвивати творче мислення та здібності,відстоювати свою точку зору, ідею, думку.
Ось деяки засоби активних та інтерактивних технологій : ігри,мозковий штурм,обговорення,дискусія, проекти,презентація .захист доповіді, постановка і вирішення проблеми,задачи…Це призводить до активності учнів на уроках узагальння , особливо і під час заліковних узагальню вальних уроків за темою.розділом або курсом історії . У 10-х-11-х класах така робота вчителя та учнів дає добрий ефект в досягненні результатів навчанні істрії та філософії.
   Важливим компонентом для  для такого навчання та його успішності є психологічний комфорт учня на уроці, при спілкуванні з учителем і однолітками,особистий успіх дитини, особливо слабкої.Від вчителя це потребує майстерності ,толерантності,особистого прикладу ,почуття гумору та підтримки кожної дитини.
  Проблему ефективності навчання на уроках узагальнення,якісного засвоєння інформації. Створення системи знань та формування життєвих компетенцій  при вивченні історії та філософіїі  і допомагають учителю ці активні та інтерактивні технології в освіті.
1.2.  В державних програмах з історії після багатьох тем завжди є уроки узагальнення тем,або уроки тематичного оцінювання знань школярів.Такі уроки мають на меті перевірити знання та компетенції учнів за темою ,яких результатів вони досягли, які є недоліки в навчанні,як скоректувати вчителю свою роботу.Уроки узагальнення вчителі проводять на свій розсуд,як вони  побажають  за необхідним, зазвичай, це самостійні контрольні роботи у писемній формі.Це перша проблема,тому що учні пристосовуться до такої форми і можуть списати.Їнша проблема-великий обсяг матеріалу,багато другорядних питань в темі за програмою,невміння учнів виділяти головне у змісті, вміло та швидко працювати з текстами підручників,знаходити правільні відповіді на запитання, вирішувати складні тестові завдання.Ще одна проблема-невміння учнем усно розгорнути правильну відповіть з використанням розвинутої  своєї мови .Є ще багато проблем таких важливих уроків,як уроків узагальнення.
  І, щоб усунути ці проблеми, на допомогу вчителю та учням приходять активні та інтерактивні технології навчання.Проведення  уроків повторення,узагальнення бажано проводити саме з використанням,наприклад, «мозкового штурму»,прес- конференції,круглого столу,фрагментів фільмів,презентацій учнівських та учительських,дискусійних проблемних запитань та завдань,семінарів,роботи у групах,уроків самостійної творчості…Це пожвавлює роботу на уроках всього класу, задіяні всі учні,вирішується проблема «слабких учнів»,дисципліни,оцінювання знань та вмінь в процесі узагальнення і повторення теми.
  Особливу роль грає наочність в повторенні теми,тому що зорова та емоційна пам’ять учнів дуже сильно розвинена.Презентації з використанням слайдів,текстів,запитань й завдань дозволяють підвищити в рази ефективність уроку узагальнення.
  Цікавим прийомом інтеракції є організація рефлексії для 10-го класу на таких уроках: самоаналіз думок, почуттів і дій учня в зіставленні їх із суспільно значущими цінностями, діями і вчинками інших людей.Для цього можна використовувати такі прийоми,наприклад: «Одним словом» ( пропонується на аркуші паперу написати одним словом що найбільш сподобалось на уроці), «Зарядка ( мовою жестів учні оцінюють етапи уроку або урок в цілому) та інші.
  Велику роль в уроках узагальнення  грає сам учитель: він створює доброзичливу,позитивну, ділову атмосферу співробітництва,підтримки, підбадьорювання учнів,слідкує за всіма процесами роботи  класу,надихає своїм прикладом і зацікавленістю на уроці. Проявляє тактовність,толерантність ,але разом з тим і вимогливість,наполегливість,справедливість…..Вчиться разом з учнями.І все це-задля досягнення найбільших результатів уроку узагальнення.Для 10-го класу на таких уроках важливу роль грає авторитет самого вчителя,його особистість .
                                                                                                                    
1.3.  Урок узагальнення має велике значення в роботі вчителя та у навчанні учнів, він стоїть окремо серед всіх уроків програмних курсів з історії. Він має конкретну  практичну направленість : повторити,узагальнити та систематизувати набуту інформацію учнів з теми або розділу чи курсу та перетворити її в знання.Такі уроки мають великий спектр дій,цілей,мети,завдань, як для вчителя так і для учнів: навчальні,пізнавальні, виховні,розвивальні,творчі, ігрові … 
 Урок узагальнення проводить вчитель у різних формах : писемних або усних.На жаль,зараз всі перейшли на просту писемну форму ( у вигляді контрольних тематичних робіт,тестів…). Але це не дає ефету та великої користі по набуттю знань і вмінь учнями з теми.найбільша користь є від усної форми роботи учителя та учнів за допомогою різних допоміжних технологій.засобів ,методів, таких ,як ІКТ,або презентації  з теми,що узагальнюється. В залежності від класу, віку учнів,підготовленості уроки узагальнення тем можуть проводитися у ігрових формах,конкурсах та змаганнях(5-6 кл.), у вигляді семінарів-бесід,семінарів захисту робот,дискусій,з прийомами інтерактивного навчання,круглого столу,конференцій тощо. Різні за змістом, формою,методикою уроки узагальнення  пожвавлюють інтерес учнів до історії, розвивають їх здібності, дають можливість більш ефективно провести узагальнення та систематизацію інформації з теми і перетворити її в знання.
Практичний результат таких уроків можно отримати і за допомогою презентації теми узагальнення . За допомогою ІКТ вчитель з учнями готує презентацію з питаннями, завданнями,тестами,картами,схемами.таблицями в різних варіантах презентації та один варіант виставляє для роботи з класом на уроці .Слайди обираються з головним та важливим змістом теми,який треба обов’язково знти,повторити,засвоїти,помірна кількість,завдання конкретні,розвивальні та творчі,а не тільки теоретичні,з висновками.Учні не тільки чують слово вчителя. Але і на екрані бачать питання,самі їх опрацьовують,всі беруть участь у роботі усно та письмово,в обговоренні всіх посвлених на урок завдань.Велику роль грають усні форми роботи на уроках узагальнення для розвитку компетентностей учнів і розвитку зв’язної , грамотної,логічно побудованої мови та вмінню говорити,виступати,захищати свою точку зору,вмінню висловлювати свої думки та розмірковувати по проблемам історії.В презентації на узагальненні використовуються як загальна робота з класом(« мозковий штурм»), так і груповаі, парні, індивідуальні методи,на розсуд вчителя,який керує всім процесом роботи учнів. Але самі учні на такому уроці не пасивні глядачі та слухачі теми ( хоча це теж добре,особливо для «слабких» та « нестандартних» учнів),а й активні творці цього узагальнюючого уроку,за допомогою ІКТ швидше створюється атмосфера співпраці  учителя та учнів на уроці узагальнення теми. Викорисовування презентації на уроці узагальнення прискорює весь процес роботи, дозволяє досягти мети, вирішити всі завдання навчання .виховання та розвитку учнів  Презентація може бути  озвучена за  вже готовим текстом,а може озвучити її сам вчитель,але це тільки ефекти, не більше,тому що слово та авторитет вчителя завжди на уроці грає більшу роль ,ніж всі ефекти разом.Важливо створити психологічний комфорт на уроці для  всіх учнів без виключення та радість від особистого успіху на уроці узагальнення.





1.4.  Хід уроку за темою: « Україна в роки НЕП.1921-1928р.р.»
Тема:    « Україна в роки НЕПу. 1921-1928 р.р. »
Мета :
 1. Дидактична.
 Повторити,узагальнити ,систематизувати тему, її важливі аспекти,науково-довідниковий апарат понять.термінів.дат,вияснити суть та значення епохи 20-х років в історії України,який має назву «нова економічна політика». Порівняти з політикою «військового комунізму 1918-1920 р.р.»,зробити висновки.
2. Розвиваюча.
 Сприяти розвитку логічного мислення при вирішенні тестів та завдань,вмінню працювати з джерелами, картами.таблицями, вчитися порівнювати,аналізувати.робити висновки.
3. Виховна.
Виховувати в учнів повагу до життя та діяльності покоління 20-х років в Україні,до минулого своєї держави ,патріотизм,толерантність.
Тип уроку: семінар-узагальнення з ІКТ.
Обладнання уроку:
Підручник,інтернет-матеріали за темою, екранна інтернет-дошка, проектор,компютер.
                                   Структура    уроку
1. Організаційний момент.
 Постановка суті теми, мети,завдання,проблем,засоби їх вирішення,методика роботи на уроці.
2. Вступне слово учителя.
3. Головний зміст: опрацювання всіх завдань за варіантом вчительської презентації теми за планом теми уроку.
4. Рефлексія: чого ми (я) досягнув(досягнула) на уроці.                                                       Підсумки,висновки.
5. Заключне слово учителя.                                                                                                          Оцінювання та самооцінювання результатів діяльності за темою.
6. Діференційоване домашнє завдання.






















                                                    
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
                                               Хід    уроку
1.Організаційний момент.
Учитель розпочинає урок вітанням і пояснює яка тема, план теми,як працюємо. Постановка мети узагальнення.
1,2-й слайди на екрані-учні читають завдання , мету уроку,готуються почати…..учитель з учнями класу уточнює мету,очікувані результати,план роботи по узагальненню теми….

2. Вступне слово учителя.                                                                                         Значення НЕПу в історії України.
3. Головний зміст.
           3-й слайд- « мозковий штурм» 6 відповіді по запитанням науково-довідникового апарату,терміни та поняття,дати. Імена в історії.
Складне завдання : Причини НЕПу. Учні колективно пояснюють,виказують різні аспекти( елемент дискусії завязується).
          4-й слайд-учні робиваються по групах(заздалегідь) і готують (1-2 хв.) відповіді на порівняння за таблицею по критеріям дві епохи:
 « Воєнний комунізм » ---------------------------------- « НЕП » Учитель підштовхує до дискусії імпровізованими питаннями на аналогію з сучасністю,наприклад: « Якщо б  НЕП залишився,який варіант розвитку подій відбувся б ,на ваш погляд?» інші проблемні питання до всіх груп…
       5,6 – і слайди –вірішення тестів.Їх оцінювання.
       7-й слайд- аналітика. Питання створення СРСР,два проекти треба грунтовно порівняти ,зробити висновки. Проблема в історії є проблемою : « Це була федерація чи унітарна держава ? « Ваші проекти. Обговорення теж носить елементи дискусійності.учитель підтримує питаннями хід обговорення,відповідей,дискусії…..

       8,9,10,11- ті слайди : карта .опрацювати кожній групі,відповісти на запитання,задати питання конкурентам з інших груп.Показати і коротко пояснити у карти на екрані.
      12 –й слайд-перевірка –бліц : тестові завдання.Загальна робота.
      13 –й слайд- робота з документами.Група опрацьовує документи №1,2,3 і доповідає про результати своїх досліджень,відповідає на запитання.Конкуренція на оригінальну та кращу відповідь.
Відпрацювання вмінь роботи з джерелом історії.
    14- й слайд- учитель проводить бліц опитування по коротким ,але ґрунтовним запитанням підтеми « Українізація 20-х р.р.: суть,здобутки та недоліки.» У відповідях-весь клас.
    15- й слайд- Творче завдання. всі вільні у ґрунтовних відповідях та висловлюванні своєї точки зору.Кожна група  та в групі всі учні беруть участь в обговоренні проблемних завдань за темою.
 Учні оперують вже знаннями, систематизують їх і вся тема т.ч. повторена.
   16 –й слайд- Висновки,узагальнення,резюме за темою висловлюють учні класу. Коментарі , доповнення учителя.Роль.значення НЕПу в історії.
4.  Заключне слово учителя.
 Важливість теми,вивчення історії цього періоду та взагалі предмету,як працував клас і кожен учень.Оцінки всім.
5.  Рефлексія. Учні самостійно оцінюють свої результати та успіх на уроці узагальнення теми. « Чого я досягнув(ла)? Що виніс (ла) корисного з уроку для себе?
 6. Домашне завдання: самостійно скласти за темою тести ЗНО (свій варіант).








1.5.  Результативність використання ІКТ ,зокрема ,презентації на саме уроках узагальнення  та систематизації знань ,безумовно, висока ніж на звичайних уроках. Це можно коротко визначити в таких тезах:
-презентація допомогає вчителю та учням  не тільки чути .але і бачити все за уроком,прискорює урок,дає мобільність та різко підвищує ефективність роботи всіх його учасників;
-підвищення зацікавленості учнів предметом в цілому,  конкретними історичними подіями теми, вони дійсно можуть узагальнити всю панораму теми або повернутися до будь якої її частини в будь який час уроку;
-краще іде розвиток вмінь та навичок учнів,особливо спеціальних компетентностей;
-розвиваються творче історичне та логічне мислення учнів,їх здібності та самостійність в навчанні;
-урізноманітнюється  діяльність учнів та вчителя на таких уроках,колективні групові форми роботи учнів поєднуються з індивідуальною конкуренцією старшокласників;
-не треба називати та повторювати завдання,запитання,тести, учні посилюють свою роль як субєкта навчального процесу на уроці систематизації та перевірки своїх знань та досягнень;
являється широкий простір для діалогу та полілогу в усьому навчальному процесі уроку узагальнення,що призводить до посилення виховного процесу в старшій школі,вирішується багато звичних конфліктів між вчителем та учнем,класом;
-посилюється мотивація навчання,для слабкіх учнів це можливість повірити в себе та почати зміни в себе;
-це більш ефективний шлях в досягненні мети,цілей,завдань  не тільки даного уроку,теми,але і в усьому курсі,заохочення старшокласників до науково-пошукової діяльності в історії;
-старшокласники не просто готують домашні завдання,а й беруть участь в своренні таких уроків,їх підготовці;
-перетворення інформації в знання стає більш швидким та якісним,прискорюється досягнення мети. Учні свідомо готують себе до іспитів та ЗНО.
1.5.  Рекомендації щодо використання ІКТ саме на уроках узагальнення можно стисло  визначити таким чином:
-презентації є окремим ефективним засобом в системі використання допоміжних засобів підвищення якості уроків узагальнення та систематизації знань та розвитку здібностей, вмінь та навичок старшокласників;
-учитель може використовувати як свої.так і учнівські презентації уроків,що тільки посилює творчість,мотивацію учнів в навчальній діяльності;
-презентації повинні бути різноманітними.як і самі уроки.мати елементи новизни,співпраці всіх учасників навчально-виховного процесу;
-використання ІКТ не замінює ролі учителя на уроці.а тільки повинно посилювати керування всім процесом уроку узагальнення ,і в той же час повинно дати можливість учням розкрити себе в діяльності на такому уроці,свої знання,можливості та здібності,не можна подавляти активність і творчість учнів на уроці;
-велику роль грає мотивація, зацікавленість та результативність на уроці кожного учня і головне для вчителя створити комфортну психологічну атмосферу уроку своїм авторитетом;
-на уроках узагальнення можлива будь яка імпровізація по завданням, темі в цілому,дискусія (бажано розвивати вчителю такі вміння учнів мислити,а не загоняти в стандарти) є кульмінацією на уроці, де йде жвавий процес обговорення подій, процесів історії даної епохи.періоду;
-творчість та мислення учителя –це творчість та мислення учнів.тому, що  це процес взаємоповязаний і нерозривний,учитель –приклад;
-уроки узагальнення-уроки розвитку здібностей та компетентностей старшокласників,як майбутніх студентів,тому усні форми проведення такого уроку дає кращі результати в роботі та навчанні, в розвитку особистісних якостей учнів, ніж звичайні письмові контрольні.Тому рекомендовано вчителям ширше використовувати усні форми роботи на узагальненні теми,розділів з історії за допомогою ІКТ.Розвинута,логіно побудована .грамотна мова важливий результат таких уроків, а мова-це рівень культури людини.яка готується в школі до самостійного життя в суспільстві.

                                          ВИСНОВКИ
Таким чином,впровадження ІКТ у навчанні викликає мобільні. якісні зміни у викладацький діяльності вчителя збільшують роль педагогічної культури в діяльності всіх суб’єктів навчально-виховного процесу в школі,сприяють оптимізації навчальної діяльності вже на більш передових технологіях.
Впровадження  активних та інтерактивних технологій навчання на уроках узагальнення сприяє розвитку логічного творчого ,критичного мислення учнів,розвиває всі здібності, мову,вміння шукати інформацію та обробляти її,розмірковувати над подіями та процесами історії,працювати з джерелами, дискутувати ,слухати, працювати як самостійно,так і в колективі.
Велику роль на таких уроках відіграє позиція , особистість, авторитет та професіоналізм вчителя історії та філософії,від нього залежить успіх дітей та  вміле використання ІКТ.
На узагальнюючих уроках історії , де використовуються ці технології,учні почувають себе впевненно, комфортно, вільно можуть висловлювати свої точки зору, спокійно сприймають критичні зауваження,вчаться захищати свою думку і поважати  думки інших,проявляти толерантність,набувають професійні навички розумової діяльності.
В атмосфері довіри, відкритості почуттів юнаків та дівчат, взаємодопомоги, справедливості краще працювати,легко робити відкриття, формувати свої знання,компетентності ,готуватися до ЗНО ,підвищувати рівень розвитку та здобувати бажані оцінки кожному старшокласнику.
 Саме за таких умов урок узагальнення несе позитив у навчанні,дає можливість отримати якісні міцні знання,розвити свої вміння та навички,що підготовлює основи у вихованні сильної особистості,яка в майбутньому здатна розв’язувати будь які складні завдання у житті та діяльності українського суспільства та у своєї життєдіяльності .
Поєднання на уроках узагальнення традиційних, все ще важливих   і результативних сьогодні технологій  з новими активними та інтерактивними технологіями ров’язує багато проблем сучасної школи у нвчанні та вихованні молоді для сучасної України.
Отже,на сучасному етапі реформ та змін в Україні виникає нагальна потреба використання сучасних активних та інтерактивних технологій навчання в освіті України.
       СПИСОК  ВИКОРИСТАНОЇ  ЛІТЕРАТУРИ
 
Амонашвілі  Ш.О. Навчання.Оцінка.Відмітка. - М.,: Знання,1980.
Бабанский  Ю.К. Рациональная  организация учебной деятельности.- М.,:Знание,1981.
Бабанский  Ю.К. Оптимизация учебно-воспитательного процесса – М.: искусство,1982.
Баханов  К.О. Інноваційні системи,технології та моделі навчання історії в школі. Монографія.-Запоріжжя: Просвіта,2000.
Баханов  К.О. Навчання історії в школі:інноваційні аспекти-Київ: Основа, 2005.
Дичківська  І.М. Інноваційні педагогічні технології. Навчальний посібник.-К.: Академвидав,2004.
Кирилов  Г. Д. Теорія і практика уроку в умовах розвиваючого навчання.- 1975М.: педагогіка,1980.
Лийметс Х.  Групповая  работа  на  уроках. М.:-Знание,1975.
Нетеча  Я.І. інтерактивне навчання із використанням аудіовізуальних та мультимедійних засобів як шлях розвитку особистісних компетентностей учнів на уроках історії // Історія.-2005.-№5-6.-С.16-18.
Пометун  О., Пироженко Л.  Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. Київ:А.С.К., 2005.
Римаренко В.Є. Семінарські заняття в школі. К:-Знання,1981.

Комментариев нет:

Отправить комментарий